Dinsdag 10/10 Venetië op een drafje

Vandaag vertrekt mijn Mieke naar Venetië. Ze gaat er met een stel museumvrienden een kijkje nemen in de Biënnale en eventueel met de toeristenstroom mee ook nog wat “must see”- dingen meepikken. Ze doet maar, denk ik dan. Als ik Venetië wil zien, kijk ik wel naar schilderijen van Canaletto; desnoods van Bernardo Belloto of Francesco Guardi, Giuseppe Morelti of Bernardino Bison. Die konden hun stad nog weergeven zonder immens grote cruiseschepen, een vloot plezierbootjes, duizenden Aziatische toeristen en zonder protesterende bordjes ‘Tourists go home!’. Zet daar dan nog een streepje muziek bij van Merulo, Gabrieli, Monteverdi of Vivaldi en het prentje kan niet meer stuk. Waarom zou je dan nog in dichte drommen over de Rialtobrug lopen, je op het hoofd laten schijten door de duiven op het San Marcoplein of je blauw betalen om in een namaak gondel over het Canal Grande te varen?

En dan die Biënnale… Dat Jan Hoet daar een tweejaarlijks artistiek orgasme aan overhield, tot daar nog aan toe. Dat sommige van onze “grote” artiesten daar de basis van hun roem hebben gelegd en hun daarop volgend financieel imperium hebben gevestigd, is vooral voor hen lekker meegenomen. Voor mij hoeft het niet zo nodig om me toch maar vooral een flair van kunstzinnig persoontje aan te meten.

Ja destijds, in de jaren zestig, wilde ik er wel eens heen. Vlaamse studenten schraapten toen nog de opgedroogde klei van hun schoenen, hadden het in hun West-Vlaamse koeterwaals over de koeien thuis of de gewassen op het veld, protesteerden luidkeels aan restaurants omdat die hun dagschotels met 1 (één) frank durfden verhogen, citeerden uit ’t Pallieterke, droegen de kachel van Marraine uit het café, vernielden de installatie van Pink Floyd in de Rijschool en scandeerden “Walen Buiten”. Die uitgespuwde Walen zaten intussen lekker in “Le Doit dans l’Oeil” te broeden op allerlei anarchistisch getinte kunstuitingen. Onder het impuls van Raf Opstaele en Bernard ‘Bedel’ Delville was Mass Moving ontstaan. Datzelfde Mass Moving trok ongenodigd naar Venetië in het kader van een Biënnale en pootten op het San Marcoplein een serre neer met daarin duizenden vlindercocons. Die moesten op een bepaalde datum allemaal ontpoppen en zouden dan massaal worden vrijgelaten. Bedel, een civiele ingenieur van anderhalve meter hoog, had het allemaal uitgerekend. Wat hij niet voorzien had, was dat die vlinders meteen door de duiven op het plein werden verorberd. Tja, daar had ik wel bij willen zijn…

In die woelige jaren stelde ik me nog de vraag niet of dit wel een vorm van kunst was of een truukje van “goed-gevonden-maar-gaat-u-vooral-verder”. Pas later werd het onderscheid in kunst iets scherper gesteld, onderverdeeld in drie categoriën: “Echt”, “Complete Nep” en “Bien Trouvé”. Wat de erkende kunstpausen ook mogen verkondigen, voor mij is kunst “echt” als het me meteen in de darmstreek en daaronder aangrijpt. De tweede klasse is “Bien Trouvé” waarbij een monkellach nooit ver weg is maar eveneens de vraag of dit zo nodig voor het nageslacht moet bewaard worden. Helaas en driemaal zonde van de eraan besteede tijd en energie is die derde categorie die spijtig genoeg tegenwoordig zowat overal overheerst en ook nog ernstig wordt genomen. Charlatans!

Maar goed, daarmee zit Mieke met haar artistieke vriendenschaar toch weer voor enkele dagen in Venetië en kunnen ze zich een oordeel vormen over wat de commercie ons weer in de strot wil rammen als volwaardige en hedendaagse kunst. Tja, als je drie decennia lang gedoceerd hebt aan de kunstacademie van Antwerpen laat dat wel enkele littekens na.

261055-1331571106

Advertenties

3 reacties op ‘Dinsdag 10/10 Venetië op een drafje

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s