Do 08/06 Voves

Helemaal in de lijn van het devies ‘Als het met de pret gedaan is, laat het dan maar een beetje vooruit gaan’, wil ik voor een keer afwijken van mijn vaste binnendoor route. Als Mieke zaterdag aanwezig wilt zijn bij de heropening van museum M, moet ik onderweg niet treuzelen. Ook al moet ik daarvoor een tussendoor bezoekje aan kameraad Peremans in Hautefage-la-Tour afblazen. Vanuit Oloron-Ste-Marie verloopt die route al jaren via Navarrenx, Orthez, Mont-de-Marsan, Marmande, Bergerac, Perigeux, Limoges, Châteauroux, Vierzon, Gien, Montargis, Sens, Provins, Soisson, Laon en Maubeuge en zo over Mons naar huis. Nu rijd ik naar Pau en knal daar de snelweg op naar Bordeaux, daar naar de N1 Angoulême, Poitiers en Tours. Van daaruit wil ik via kleinere wegen naar Chartres om daar weer aan te sluiten op de snelweg naar Parijs. Je moet dan wel via ettelijke péages maar snelheid kost nu eenmaal enkele (?) euro’s. Na 730 km houd ik voor bekeken; de pijn in schouders wordt echt wel hinderlijk en dat is niet bevorderlijk voor de veiligheid. Met de gids van ‘Logis de France’ bij de hand, loodst Mieke me naar Voves, een achteraf gelegen gat in het departement Eure-et-Loir (28). Daar hebben we nog geen seconde spijt over gehad. Het hotel Le Quai Fleuri ligt midden in een park en daarin ligt een bijgebouw met 8 kamers met elk een terrasje dat rechtstreeks uitgeeft op dat park. Voor Huub een geschenk uit de hemel. Voor ons trouwens ook. Het is nog altijd heerlijk weer en in het park geven wel duizend vogels van katoen. Mijn ornithologische kennis is eerder beperkt maar ik kan met gemak minstens tientallen vogelgeluiden van elkaar onderscheiden. Opvallend is wel dat de Franse koekoek ook met een Frans accent roept, namelijk ‘cacou’ terwijl dat bij ons toch duidelijk als ‘koekoek’ wordt gekweeld. Na een heerlijk avondmaal op het waanzinnig mooie terras, nog even nagenieten op ons terrasje en wachten tot de duisternis helemaal gevallen is. Verdorie, alweer een mooie dag voorbij.

IMG_5936
Room with a view temidden van een park. Heerlijk.
IMG_5933
Honderden vogels op de achtergrond en het verzameld werk van Elsschot bij de hand. Meer hoeft dat niet te zijn.
IMG_5972
Elke avond zo lekker eten: daar teken ik voor.
IMG_5967
En wel helemaal als je er dit uitzicht extra bij krijgt…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

