Fundamentalisme aan de IJse

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Intussen ben ik oud genoeg om al een tijdje te denken dat niets me nog uit het lood kan slaan, dat ik al wel alles gezien en meegemaakt heb, dat niets me nog kan verbazen. Fout! Vorige week verslikte ik me in m’n ochtendkoffie bij het lezen van de krant. In Maleizen (Overijse), slechts een steenworp bij Leuven vandaan, gaat een kostschool weer de ultrakatholieke toer op. “De moderne maatschappij is in ons opzicht fundamentalistisch in atheïstische zin,” heet het daar.
Met toenemende verbazing, wat zeg ik, met stijgende verstomming las ik verder dat de leerkrachten belijdend katholiek moeten zijn en dat in de lessen moeten meegeven, dat de leerlingen dagelijks een rozenhoedje zullen bidden, naar de mis – volgens de oude Latijnse ritus – en het lof moeten, dat de godsdienstlessen gefundeerd zijn op het afdreunen van de Mechelse cathechismus (voor het laatst in 1954 gepubliceerd, nota bene) en dat men er nog niet helemaal uit is of men de evolutietheorie wel of niet zal doceren vanwege niet stroken met het scheppingsverhaal.
Er wordt duidelijk gemikt op het kroost van mensen die het niet zo begrepen hebben op echtscheidingen, abortus, homorechten, in vitro inseminatie, enz. Kortom, mensen die de sociale evoluties en humane verworvenheden in de hedendaagse maatschappij de rug toekeren met een smachtende heimwee naar het pre-consiliaire tijdperk.
Mijn kopje koffie was nog niet halfweg of ik zat al een heel eind in m’n eigen geschiedenis getorpedeerd via de teletijdmachine van professor Barabas. In 1957, slechts drie jaar nadat de laatste cathechismus was gedrukt, werd ik vakkundig in een internaat gedropt, uitgerekend in het Mechelen van die cathechismus. In de slagschaduw van het aartsbisschoppelijk paleis gold die stad in die dagen als het prototype van brave kleinburgerlijkheid en dat weerspiegelde zich wondermooi in de aldaar gevestigde scholen. Leerkrachten liepen er nog in wapperende soutanes bij en het regime dat er heerste, gold als een perfecte voorbereiding op de militaire dienstplicht die ons in het verdere leven te wachten stond. De eerste drie dagen van de week mocht er uitsluitend Frans worden gesproken en gezien ik ook maar een Vlaamse boerenpummel was, had ik de basisknepen van de taal van Molière nauwelijks onder de knie. Gevolg: elke week een ‘retenu’ wat inhield dat ik haast nooit naar huis mocht met uitzondering van de kerst-, paas- en grote vakantie, maar dan nog minstens een dag later dan de andere leerlingen.
De dag begon zwijgend. Je ritste het gordijn van je ‘chambrette’ open en onder het prevelen van weesgegroetjes of de litanie voor alle heiligen ging het naar de waszaal. Daarna een stille studieperiode waarbij je uitsluitend stichtende lectuur mocht lezen, een gebed ten gunste van de heiligverklaring van de oprichter van de onderwijzende orde, een heilige mis met verplichte communiegang – wie dat niet deed, moest wel een zondaar zijn! – en pas na het genoten ontbijt mocht je de gewijde stilte verbreken. Tot donderdagmorgen in het Frans, uiteraard.
Elke les begon met een onzevader en een weesgegroet en iedereen die meer dan de anderen de vrome Frans uithing, kreeg steevast de vraag of er misschien een roeping in de lucht hing. In de bibliotheek geen Louis Paul Boon, Hugo Claus of Buysse maar wel Gezelle, Timmermans, Streuvels of Ernest Claes. Onze kennis van de Nederlandse literatuur hield op bij heimatschrijfsels en een opsomming van de Tachtigers. Van die calvinisten van over onze noordgrens hoefde men in Mechelen niet te weten. Seksuele voorlichting was een onderdeel van de lessen biologie waarin een hoogrood aangelopen pater ons, jonge pubers, vertelde over de bloemetjes en de bijtjes. Om later die dag een of andere prille knaap te bepotelen.
In Overijse wilt men in het gezegende jaar 2015 dus bijna een eeuw terug in de tijd. Mij niet gelaten; iedereen zijn eigen mening. Waar ik het wel moeilijk mee heb is dat dit soort fundamentalisch geleuter betaald en gesubsidieerd wordt met mijn belastinggeld. En dan de vraag van tien miljoen: Wàt als we het woordje ‘katholieke school’ zouden vervangen door ‘islamitische school’? Het kot zou te klein zijn en de scherven nauwelijks te ontwijken. Wees daarvan maar overtuigd. Arm Vlaanderen.

Advertenties

2 reacties op ‘Fundamentalisme aan de IJse

  1. Ook wij hier op de dienst onderwijs zijn verbaasd over deze nieuwe school. We konden het ook niet geloven en dachten eerst dat het één of ander misplaatste grap was. In de voorbije 10 jaar hebben we niets anders gedaan dan initiatieven genomen om netoverschrijdend te werken. Zorgen dat iedereen gelijke kansen krijgt in het onderwijs en zo meer. En dan krijg je dit, een elite school die oude tradities weer tot leven roept. En dat uniform, zet er een vlag naast en je kan denken aan één of andere Vlaams Katholiek studentenverbond… Triestig. Gelukkig is het wel zo dat ze het eerste jaar geen belastingsgeld krijgen. En daarna moeten ze nog erkend worden voor ze iets kunnen krijgen. Hopelijk lukt hun dat niet.

  2. Wie had het nou ook alweer over vrijheid van mening,,en wat voor soort,stichtende Ouders stuurt nou in ,,Gods,,naam zijn kroost naar zo een School,die zijn zelf al niet goed wijs,,maar beslissen wel over het te volgen onderwijs van hun Kinderen,,Man Man.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s